Znikający punkt
Plakat filmowy: „Znikający punkt”
Film amerykański.
Reżyseria: Richard Sarafin
Drukarnia: Prasowe Zakłady Graficzne RSW Prasa, Katowice
Wydawca: Centrala Wynajmu Filmów, Warszawa
Technika: offset barwny, papier
Wymiary: 83×58 cm
Rok: 1972
Plakat jest minimalistyczny i geometryczny. Dominuje w nim motyw gwiazdy, która jest centralnym elementem kompozycji. Kolorystyka jest stonowana, ale jednocześnie dynamiczna, dzięki zastosowaniu gradientów i kontrastów.
Centralny motyw plakatu, symbolizuje dynamikę, prędkość i być może zagubienie. Jej geometryczny kształt i promieniście rozchodzące się linie nadają plakatowi wrażenie ruchu. Prosty, czytelny krój pisma, umieszczony w górnej części plakatu, informuje o tytule filmu i reżyserze. Użycie gradientów kolorów, od ciemnego różu do jasnego żółtego, tworzy wrażenie głębi i trójwymiarowości. Stonowane tło w odcieniach fioletu i różu dopełnia kompozycję i pozwala na wyeksponowanie gwiazdy.
Gwiazda może symbolizować tytułowy „znikający punkt”, a także prędkość i dynamikę, które są kluczowe dla filmu. Uproszczenie form i oszczędność środków wyrazu mogą nawiązywać do surowego klimatu filmu i poczucia izolacji głównego bohatera. Promieniście rozchodzące się linie gwiazdy i gradienty kolorów nadają plakatowi wrażenie ruchu i energii. Plakat wpisuje się w tendencje polskiej szkoły plakatu, która w latach 70. XX wieku eksperymentowała z geometrycznymi formami i abstrakcją.
Plakat „Znikający punkt” to przykład dojrzałego i przemyślanego projektu graficznego. Andrzej Bertrandt w subtelny sposób oddał klimat filmu, wykorzystując minimalistyczne środki wyrazu i symbolikę geometrycznych form.