Solaris
Plakat filmowy: „Solaris”
Radziecka adaptacja filmowa powieści Stanisława Lema.
Reżyseria: Andriej Tarkowski
Technika: offset barwny, papier
Wymiary: 57,6 x 73,5 cm
Rok: 1972
Wyróżniony w konkursie na najlepszy plakat Warszawy w grupie plakatów reklamowych i filmowych w listopadzie 1972.
Plakat promujący film „Solaris” Andrieja Tarkowskiego z 1972 roku, będący adaptacją powieści Stanisława Lema o tym samym tytule. Jest to klasyczny przykład radzieckiego plakatu filmowego, charakteryzującego się minimalistycznym designem i silnym przekazem wizualnym.
Oto kilka kluczowych elementów, które można zauważyć na plakacie:
Tytuł „SOLARIS” jest duży, czytelny i umieszczony w górnej części plakatu. Litery są stylizowane, co nadaje mu unikalny charakter.
Dominującym elementem jest biały okrąg na czarnym tle, wewnątrz którego znajduje się koncentryczny układ linii i kolorowych okręgów (czerwony, niebieski, żółty). Ten element symbolizuje prawdopodobnie tytułową planetę Solaris i jej ocean, który jest centralnym punktem fabuły. Układ linii może również sugerować strukturę atomową lub kosmiczną przestrzeń.
W dolnej części plakatu znajdują się informacje o filmie, w tym:
Informacja o prestiżowym wyróżnieniu, jakie film otrzymał: „Nagroda Specjalna Jury na MFF w Cannes”.
Jasno zaznaczone, że film jest adaptacją powieści polskiego autora: „RADZIECKA ADAPTACJA FILMOWA POWIEŚCI STANISŁAWA LEMA”.
Nazwisko reżysera jest wyraźnie wyeksponowane, co podkreśla jego autorstwo i znaczenie dla filmu: „REŻYSERIA: ANDRIEJ TARKOWSKI”.
Wymienieni są główni aktorzy: W rolach głównych: Donatas Banionis, Natalia Bondarczuk, Juri Jarvet.
Podana jest nazwa studia filmowego: „Produkcja Mosfilm”.
Plakat charakteryzuje się kontrastową kolorystyką: czarne tło, białe napisy i okrąg, z akcentami kolorów w centralnym punkcie. To wzmacnia wizualny efekt i przyciąga wzrok, jest minimalistyczny w swojej formie, co jest typowe dla wielu plakatów z tamtego okresu. Skupia się na najważniejszych elementach, unikając zbędnych ozdobników.
Plakat „Solaris” jest udanym połączeniem grafiki i informacji. Jego minimalistyczny design i symbolika skutecznie oddają atmosferę filmu i zachęcają do jego obejrzenia. Jest to również cenny przykład radzieckiej sztuki plakatu filmowego.