Nomad Ⅰ wersja, 1997 (158)
Nomad Ⅰ wersja, 1997 (158)
Technika: ołówek, papier
Wymiary: 20,9 x 20,9 cm
Rok: 1997
Rysunek Andrzeja Bertrandta zatytułowany „Nomad Ⅰ wersja” z 1997 roku (nr katalogowy 158), wykonany ołówkiem na papierze o wymiarach 20,9 x 20,9 cm, przedstawia enigmatyczną postać o niejasnej formie.
Tytuł „Nomad” sugeruje postać wędrującą, pozbawioną stałego miejsca zamieszkania, symbolizującą ruch, zmianę, poszukiwanie. Numer „1 wersja” wskazuje na istnienie innych wariantów tego motywu. Kompozycja jest statyczna i centralna. Postać dominuje w centralnej części rysunku, zajmując znaczną jego powierzchnię. Tło jest stonowane, co skupia uwagę na postaci.
Technika ołówkowa pozwala na uzyskanie subtelnych przejść tonalnych i modelowanie formy za pomocą światłocienia. Widoczne są delikatne kreski i rozcieranie ołówka, co nadaje pracy miękkości i eteryczności. Rysunek przedstawia formę, którą można interpretować jako postać ludzką, choć jej kształt jest niejednoznaczny i abstrakcyjny. Postać jest zwrócona plecami do widza.
Głowa postaci jest okrągła, z zaznaczonymi dwoma punktami, które mogą sugerować oczy lub inne elementy twarzy, choć nie są one wyraźnie zarysowane. Z głowy wyrasta wydłużony kształt, przypominający kaptur, płaszcz lub fałdy materiału. Wokół głowy widoczna jest jasna aura lub poświata. Dolna część postaci jest bardziej rozmyta i abstrakcyjna. Można w niej dostrzec fałdy materiału lub draperie, które opadają w dół, tworząc wrażenie ruchu lub wiatru. Kształt ten jest nieregularny i organiczny. Z lewej strony głowy widoczny jest jasny, okrągły element, który może być interpretowany jako księżyc, słońce, halo lub inny symboliczny obiekt. Jego obecność dodaje rysunkowi tajemniczości i symbolicznego wymiaru.
„Nomad Ⅰ wersja” to praca o subtelnym i melancholijnym nastroju. Eteryczna forma postaci, stonowana kolorystyka i symboliczne elementy skłaniają do refleksji nad tematami wędrówki, samotności, duchowości i przemijania. Mały format (20,9 x 20,9 cm) potęguje wrażenie intymności i skupienia. Numer katalogowy 158 ułatwia identyfikację tego konkretnego dzieła w dorobku artysty.