Maska biała, 1998
Chcę kupić

Andrzej Bertrandt, Maska czarna, 1998

Maska czarna, 1998
Technika: ołówek, węgiel, papier
Wymiary: 21 x 29,6 cm
Rok: 1998


Rysunek zatytułowany „Maska Biała” przedstawia intrygującą i nieco niepokojącą hybrydę – połączenie ludzkiej twarzy z ptasim dziobem i okiem.

Tytuł „Maska Biała” jest nieco mylący, ponieważ nie widzimy typowej maski zakrywającej twarz, lecz raczej transformację samej twarzy. Może to sugerować, że maska jest tu rozumiana jako pewna fasada, ukrycie prawdziwej tożsamości lub przyjęcie innej natury. Kompozycja jest statyczna, skupiona na portretowym ujęciu głowy. Brak dynamicznych elementów, co potęguje wrażenie tajemniczości i skupienia.

Rysunek wykonany jest ołówkiem, z użyciem cieniowania i modelowania światłocieniem. Widoczne są delikatne kreski i rozcieranie ołówka, co nadaje pracy miękkości i subtelności. Cieniowanie jest szczególnie istotne w modelowaniu twarzy i ptasiego dzioba, nadając im trójwymiarowość.

Najbardziej uderzającym elementem jest połączenie ludzkiej twarzy z ptasim dziobem i okiem. Prawy profil twarzy jest wyraźnie zarysowany, z widocznym nosem, ustami i podbródkiem. Natomiast lewa część twarzy została zastąpiona przez ptasi dziób, z charakterystycznym, okrągłym okiem. Oko jest wyraźnie zaznaczone, z źrenicą i odbiciem światła, co przyciąga wzrok widza. Dziób wydaje się wyrastać z twarzy, tworząc nienaturalne, ale zarazem fascynujące połączenie. Tło jest jasne, niemal białe, co dodatkowo eksponuje postać.

Podsumowując, rysunek „Maska Biała” to praca o silnym oddziaływaniu wizualnym, która prowokuje do refleksji nad tożsamością, transformacją i naturą ludzką. Niejednoznaczność przedstawienia pozwala na różnorodne interpretacje, co czyni ją jeszcze bardziej interesującą.