Chronos – 2000 (610/Ⅱ )
Chcę kupić


Andrzej Bertrandt, Chronos – 2000 (610/II)

Chronos – 2000 (610/Ⅱ )
Technika: ołówek, tusz, papier
Wymiary: 29,5cm x 35cm
Rok: 2000


Kompozycja jest dynamiczna i nieco niepokojąca. Dominują ukośne linie i organiczne kształty, tworzące wrażenie ruchu i przemijania. Układ elementów jest asymetryczny, co dodaje kompozycji dynamiki. W centralnej części pracy widzimy formę, która może być interpretowana jako twarz, choć jest ona silnie zniekształcona i abstrakcyjna. Dwa okręgi sugerują oczy, a poniżej zarys nosa i ust. Całość jest jednak rozmyta i niejednoznaczna. Tło jest jednolite, delikatnie cieniowane, co skupia uwagę na centralnej formie. Cieniowanie buduje wrażenie głębi i trójwymiarowości, mimo że praca jest dwuwymiarowa. Artysta używa różnorodnych linii i kresek – od delikatnych, ledwie widocznych, po mocne i zdecydowane. Dodatkowo, użycie tuszu wzmacnia kontrast i dodaje głębi niektórym elementom. Praca emanuje poczuciem tajemniczości, melancholii i przemijania. Zniekształcona twarz i dynamiczna kompozycja budują napięcie i niepokój.

Tytuł „Chronos” nadaje dziełu klucz interpretacyjny. Chronos to grecki bóg czasu, personifikacja nieubłaganego upływu czasu. W kontekście tego tytułu, zniekształcona twarz może symbolizować wpływ czasu na człowieka, jego fizyczną i psychiczną degradację. Rozmyte kontury i dynamiczna kompozycja mogą z kolei odzwierciedlać ulotność chwili i nieuchronność przemijania.

Elementy warte uwagi:
Okręgi, interpretowane jako oczy, są puste, co może sugerować brak świadomości lub utratę tożsamości.
Ukośne linie dominujące w kompozycji wzmacniają wrażenie dynamiki i niestabilności, charakterystyczne dla upływu czasu.
Zastosowanie obu technik – ołówka i tuszu – pozwala artyście na uzyskanie zróżnicowanych efektów fakturalnych i wzmocnienie kontrastu, co dodaje pracy głębi.

„Chronos – 2000 (610/Ⅱ)” to mocne i sugestywne dzieło, które porusza tematykę czasu i przemijania. Abstrakcyjna forma i dynamiczna kompozycja pozwalają na wielorakie interpretacje, a tytuł nadaje pracy głęboki sens filozoficzny. Zastosowanie ołówka i tuszu wzmacnia ekspresję i dodaje pracy głębi. Jest to przykład charakterystycznego stylu Andrzeja Bertrandta, który operuje sugestią i metaforą, pozostawiając przestrzeń dla wyobraźni widza.